Doplňky stravy a hubnutí?

Hubnutí a doplňky stravy

Kouzelná pilulka na hubnutí neexistuje, nicméně některé doplňky mohou redukci hmotnosti napomáhat:

  • Přípravky na bázi rozpustné vlákniny
  • L-karnitin
  • Kofein

Vláknina má schopnost absorbovat vodu a zvětšuje svůj objem v žaludku (30-50 násobně). Tím dochází k dřívějšímu pocitu sytosti, což je velmi vhodné při hubnutí. Napomáhá také udržovat stabilní hladinu krevního cukru (glykémie). Mezi nejčastěji používané druhy vlákniny jako doplňku stravy patří psyllium, glukomannan a guarová guma.

L-karnitin se přirozeně vyskytuje v živočišných produktech. Jedná se o aminokyselinu nacházející se v mase, rybách a mléčných výrobcích. Téměř každá buňka lidského těla obsahuje karnitin. Karnitin je transportér, který přenáší mastné kyseliny do mitochondrií („jaderných elektráren buněk“). Podle mnohých studií se zdá být L-karnitin na redukci tělesné hmotnosti jako „spalovač“ efektivní, je však potřeba upozornit na jednu věc. Aby docházelo ke spalování tuku, musí se tuk nějakým způsobem uvolnit. A tuk se sám neuvolní. Je potřeba mu dát určitý stimul, kterým je fyzická aktivita. Bez pohybu je účinek L-karnitinu na ztrátu tuku minimální.

A co ostatní doplňky?

Glukomannan při dávce vyšší než 3 g/den (rozloženo do 3 denních dávek) spolu s dostatečným příjmem vody zvyšuje účinek redukční diety při kalorickém deficitu. V dávce nad 4 g/den napomáhá k normalizaci hladiny krevního cholesterolu. Nutno však podotknout, že jeho používání nemusí být zcela vhodné u osob s poruchami štítné žlázy. Při léčbě tyreotoxikózy může příjem glukomannanu výrazně snížit hladiny hormonů štítné žlázy T3, T4 a FT3 v krvi.

Guarová guma se po přezkoumání nedávnou metaanalýzou nezdá být příliš efektivní při snižování tělesní hmotnosti. Naopak některým osobám může způsobit nepříjemné zažívací potíže (bolesti břicha, plynatost, průjem, nevolnost a křeče břicha). Nežádoucí účinky guarové gumy dle mého názoru převažují nad jejími přínosy, a proto ji nedoporučuji jako vhodný doplněk při hubnutí ani zdravý životní styl.

Chitosan je polysacharid vyráběný z exoskeletu korýšů. Původní myšlenkou byla schopnost navázání tukových částeček v trávicím traktu člověka a zabránění jejich vstřebávání. Tím by mělo dojít i ke sníženému vstřebávání cholesterolu. Myšlenka je to sice hezká, ale zatím žádná kvalitní studie nepřináší relevantní výsledky potvrzující tuto domněnku. Vysoké opatrnosti by měli dbát osoby s alergií na měkkýše, u kterých může chitosan vyvolat alergickou reakci.

Kapsaicin je alkaloid nacházející se v chilli papričkách. Udává se, že pomáhá při hubnutí zvyšovat energetický výdej a oxidaci tuků. Většina studií prokázala snížení energetického příjmu při podávání kapsaicinu, ale neprokázala skutečný efekt na redukci tělesné hmotnosti. Kapsaicin má tedy spíše takový účinek, že potlačuje chuť k jídlu než že by skutečně podněcoval spalování tuku.

Závěr

Existuje samozřejmě nespočet dalších doplňků stravy, které slibují zázraky a úžasné úbytky tělesné hmotnosti. Převážná většina z nich nevykazuje ani minimální sledovatelný účinek, proto jsem je zde ani nezmiňovala. Základem redukce tělesné hmotnosti je trvalá změna životního stylu zahrnující úpravu stravovacích zvyklostí a zařazení pohybové aktivity. Doplňky stravy, u kterých byl prokázán účinek, by měly stále zůstat jen doplňkem. Při jejich výběru je otázkou poměr cena / přínos.

Doplňky stravy nejsou náhradou pestré a vyvážené stravy! Obecné zvážení použití specifických doplňků stravy má význam pouze:

  • Při zvýšené potřebě (sport, stres, úraz, nemoc, operace, těhotenství a kojení)
  • Při sníženém příjmu (potravinová alergie nebo intolerance, specifické diety, nechutenství)
  • Při známkách deficitu (anémie, střevní dysmikrobie, osteoporóza)