Probiotika a jejich význam v lidské výživě

Triliony bakterií a jiných mikroorganismů žijí ve střevě člověka. Vědci odkazují na tuto komunitu organismů žijících ve střevech jako střevní mikroflóru. Výzkum ukazuje, že tato mikrobiota hraje důležitou roli v trávení a ovlivňuje lidský imunitní systém. Některé bakterie prospívají lidským hostitelům, zatímco jiné typy bakterií způsobují škody. Narušení přirozené rovnováhy bakterií ve střevech může vést k zažívacím problémům, infekcím a dalším problémům.

Studie naznačují, že konzumace probiotik může vést ke zdravější střevní mikroflóře a převaze prospěšných střevních bakterií. Nejběžnější probiotika, která výrobci přidávají do komerčních produktů, jsou bakterie Bifidobacterium a Lactobacillus.

Kde najdeme probiotika?

  • Kvalitní zakysané jogurty
  • Kefír
  • Fermentované potraviny
  • Kysané zelí
  • Tempeh

Benefity probiotik

Výzkum naznačuje, že probiotika pomáhají mírnit gastrointestinální stavy včetně syndromu dráždivého tračníku (IBS = Irritable Bowel Syndrome) a zánětlivého onemocnění střev (IBD = Inflammatory Bowel Disease). Probiotika se používají také při léčbě průjmu a zácpy.

Probiotika jsou obzvláště přínosná, pokud se léčíte antibiotiky. Antibiotika ničí prakticky vše živé v lidském těle, a také střevní mikroflóru. Aby nedošlo k narušení správného bakteriálního osídlení střeva, měla by být léčba antibiotiky provázena také doplňováním probiotik. Ta by měla být užívána s odstupem alespoň 2 hodiny od antibiotik.

Probiotika mohou dále pomáhat i s některými jinými potížemi, jako je ekzém, cukrovka, snížená imunita a nealkoholové onemocnění jater.

Mohou mít probiotika nežádoucí vedlejší účinky?

Při prvním použití probiotik můžete pocítit plynatost a nadýmání. To je způsobeno změnami ve střevní mikroflóře. Některé prospěšné bakterie mohou produkovat zpočátku více plynu než obvykle, což může vést k nadýmání. Tyto vedlejší účinky však obvykle vymizí během několika dnů nebo týdnů. Benefity probiotik jsou značné a převažují nad malými negativy, proto se nebojte je do jídelníčku zařadit ve formě přirozených potravin.